برگزیده‌ها


«دکتر اسفندیار قره باغی» متولد اول بهمن ماه ۱۳۲۰ در محله قره‌باغی‌های تبریز است. از سال ۱۳۳۸ وارد هنرستان موسیقی گردید و در خرداد ماه سال ۱۳۴۳ فارغ‌التحصیل و بعنوان معلم موسیقی در مدارس کرمانشاه به استخدام وزارت فرهنگ درآمد. قره‌باغی دکترای موسیقی کلاسیک خود را از ایتالیا اخذ کرده است. ترومپت، ساز تخصصی این هنرمند است. ولی با پیانو و ویلن نیز آشنایی کامل دارد. به طوریکه در کنار آموزش آواز، سال‌ها به تدریس این سازها نیز پرداخته است. اوّلین اُپرای رادیویی وی در سال ۱۳۵۰ سرود «ای ایران» بود که با همکاری ارکستر بزرگ رادیو تلویزیون ملی ایران با رهبری فرهاد فخرالدینی انجام گرفت. قره باغی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سازمان صدا و سیما به همکاری با واحد موسیقی سازمان درآمد و در زمینه سرودهای دفاع مقدّس فعال شد و در مدت هشت سال جنگ تحمیلی بیش از هشتصد سرود با مضامین دفاع و استقامت ساخت. او در سالهای اخیر سمفونی ارس و سمفونی خلیج فارس را ساخت اما بی‌تردید تاثیرگذارترین اثر او سرود «آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو» است که موسیقی آن را احمدعلی راغب ساخته و شعر آن را حمید سبزواری سروده‌است.
رهبری گروه کُر تالار وحدت، رهبری گروه کُر صدا و سیما، رئیس مرکز سرود و آهنگهای انقلابی، ریاست کمیته آواز کلاسیک خانه موسیقی، مسئول موسیقی رادیو، نایب رئیس کانون هنرمندان ایران از جمله سوابق مسئولیتی دکتر قره باغی محسوب می‌شود.

۱۲-۸-۱۳۹۲-IMAGE635190939958838316

قره باغی از زبان خودش
قره‌باغی دربارهٔ خودش می‌گوید:  من هم مثل هرمخلوق نه از آسمان آمدم نه از کره‌ای دیگر. من سال ۱۳۲۲ به عنوان یک طفل ایرانی درسرد‌ترین ماه زمستان بهمن ماه درکوچه قره‌باغی‌ها در پشت ساختمان شهرداری، ساعت ۱۰ شب به دنیا آمدم. پدرم «سالار قلی خان» از ادبا و طنز پردازان به نام شهر تبریز بود که سال ۱۳۴۸ دیده از جهان فروبست. مادر بزرگم نبات خانم همسر «ستارخان» بود که نواده‌هایشان بیوک خانم و کوچک خانم و آقا یدالله که سرهنگ ارتش بود. دوران ابتدایی را درمدرسه پرورش درزخیابان تربیت تمام کردم. مدت زمانی را در تهران بودیم سال ۱۳۳۸ مجددا «به تبریز آمدیم و من وارد هنرستان موسیقی شدم و درسال ۴۳ به دنبال کار اپرا رفتم و سال ۴۷ سرپــرستی گروه اپرای تالار رودکی (تالاروحدت) را داشتم همزمان با این کار سُلیست هم بودم. خوانندگی می‌کردم ضمن همکاری با اداره فرهنگ و هنردر رادیو نیزفعالیت داشتم. درسال۱۳۵۰ سرودهٔ ایران را با آهنگی از زنده یاد روح الله خالقی و شعر دکترحسین گل گلاب خواندم که قبلا شادروان بنان اجرا کرده بود. آموزش هنر جویان را در زمینه سلفژ و صدا سازی و تعلیم خوانندگی را از نیز‌‌ همان زمان شروع کردم که تا به امروز ادامه دارد و اعتقار دارم که آموزش هنرموسیقی باید علمی باشد نه دیمی.

مظهر «لا اله» در موسیقی
وحید جلیلی (مسئوول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی) درباره اسفندیار قره‌باغی می گوید:
تفکر دینی با «لا اله» شروع می‌شود. با نفی اله‌ها و بت‌های غیر خدا. اسفندیار قره‌باغی، مظهر «لا اله» در موسیقی انقلاب اسلامی است، مظهر موسیقی برائت از مشرکین، برائت از شیطان بزرگ است… وجه برائتی، در کارهایش یک جلوه‌ی خاصی دارد و ایشان آن جلوه‌ی جلالی انقلاب را در صدا و آثار خودش به خوبی منعکس کرده…
قره‌باغی‌ها وقتی وارد این میدان شده‌اند که بسیاری از هنرمندان به مصداق آیه «و یکذب‌الله بخلوا به یوم‌القیامه» (آل عمران) بودند آنهایی که توانایی و بضاعتی داشتند و خدمت راه خدا را به جا نیاوردند و «سیطوقون ما بخلوا به یوم‌القیامه» مثل یک طوقی از آتش در روز قیامت به گردن آنها افکنده می‌شود و خواهند فهمید که اینان نفعی نکردند که هنر خود را از دسترس یک انقلاب مردمی دور نگه داشتند و اجازه ندادند که انقلاب از هنر آنها استفاده کند.

تهران که سهل است
وقتی از او می پرسند چرا با این شهرت و اعتبار، تهران را رها کرده و آموزشگاه موسیقی خود را در تبریز تاسیس کرده است؛ جواب می دهد:
تهران که سهل است ما به موقع‌اش اروپا را رها کردیم و به مملکتمان آمدیم. بعدها جنگ شد احساس کردیم باید به نوعی در صحنه حضور داشته باشیم. در آن زمان حدود ۸۴۰ سرود و ترانه برای رزمندگان و جبهه‌ها کار کردیم که در آن مقطع به طور مرتب از رادیو تلویزیون پخش می‌شد. همین حس دِین را در سال‌های بعد نسبت به شهر خودم داشتم. احساس کردم باید به شهر خودم برگردم و هنرم را در اختیار جوانان شهرم بگذارم. (ایسنا)

آلبومی برای بیماران سرطانی
اعتقادی به انتشار سی دی و کاست و فعالیت‌های انتفاعی ندارد. خودش می گوید: هیچ وقت به موسیقی به عنوان محل درآمد نگاه نکردم. فقط یکبار ۱۲،۱۳ سال پیش بود که آلبومی به نام «حرفهای تازه» منتشر کردم. کاری بود که با هزینه شخصی خودم منتشر شد و همه عواید چند میلیونی‌اش- که در آن زمان مبلغ کمی هم نبود- صرف بیمارستان سرطانی شهدای تجریش شد. (ایسنا)

زیباترین فحش‌های ادبی
در پاسخ به کسانی که سرود «آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو» را پیام‌آور مرگ و غیر انسانی خوانده‌ بودند؛ می گوید:
این سرود، سرودی است که خشم یک ملت را از دست درازی‌ها، غارتگری‌ها و دخالت های آمریکا در خود نهفته دارند. آمریکا لایق این بد و بیراه ها – حتی بدتر از آنها- است. در این سرود زیباترین فحش‌های ادبی به کار برده شده است. عقرب جراره‌ای، دیو ستم‌کاره‌ای، روبه مکاره‌ای و دزد جهان‌خواره‌ای. من از همین آقایونی که نشسته‌اند و از ما انتقاد می‌کنند می‌پرسم؛ کدام یک از این صفت‌هایی که به امریکا نسبت داده‌ایم، تا کنون خلافش به اثبات رسیده است. تا امروز صحت تمام این صفت‌ها برای امریکا تایید شده است. ما که آدم نکشته ایم، ما که با موشک هواپیمای مسافربری حامل ۲۹۰ نفر سرنشین بی‌گناه را منفجر نکرده‌ایم، ما که در خیابان‌ها مهندسین هسته‌ای را ترور نکردیم! ما فقط برخی از صفت‌های شما را بیان کرده‌ایم. (مصاحبه با مشرق نیوز)