استکبار ستیز | مرجع سرودها و نواهای ضد آمریکایی » تبعات حاکمیت استکبار بر جوامع بشری از نگاه قرآن
برگزیده‌ها


 رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت مبارزه با استکبار پس از مذاکرات هسته‌ای با بیان اینکه مبارزه با استکبار جزء مبانی انقلاب و از کارهای اساسی است، فرمودند: مبارزه با استکبار و نظام سلطه، براساس مبانی قرآنی، هیچگاه تعطیل‌پذیر نیست و امروز آمریکا کامل ترین مصداق استکبار است.

%d8%aa%d8%a8%d8%b9%d8%a7%d8%aa-%d8%ad%d8%a7%da%a9%d9%85%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%da%a9%d8%a8%d8%a7%d8%b1-%d8%a8%d8%b1-%d8%a8%d8%b4%d8%b1%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d8%b2-%d9%86%da%af%d8%a7%d9%87-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%da%86%d8%b1%d8%a7-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%da%a9%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%b3%d8%aa%db%8c%d8%b2%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d9%86%d9%82%d9%84%d8%a7%d8%a8-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c-%d8%ac%d8%af%d8%a7%d8%b4%d8%af%d9%86%db%8c-%d9%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f

مواجهه مستضعف و مستکبر؛ مواجه‌های بنیادی و پایه‌ای از منظر قرآن

آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری، درباره مبانی و ریشه‌های قرآنی مبارزه با استکبار گفت: استکبارستیزی یکی از مبانی پایه‌ای انقلاب اسلامی براساس آموزه‌های قرآنی، معارف اسلامی و تعالیم اهل بیت(ع) است. قرآن کریم نظریه مواجهه مستضعفین و مستکبرین را به عنوان یک نظریه بنیادی بیان کرده است و این مواجهه را در سطوح مختلف از سطح نفس انسانی تا درون یک خانواده میان دو برادر تا سطح یک شهر و منطقه و در نهایت در سطح جهانی مطرح کرده است.

وی ادامه داد: مستضعف از دیدگاه قرآن کریم به معنای ضعیف ‌نکاه داشته شده است نه اینکه به هر شخص ضعیفی، مستضعف گفته شود. استضعاف دارای عناصری است که می‌توان به ضعف، اراده تحمیل‌کننده ضعف به مستضعف، جهل و گمراهی اشاره کرد که شامل استضعاف فکری، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است.

کعبی اظهار کرد: در نقطه مقابل استضعاف، استکبار وجود دارد که شامل عناصر و مؤلفه‌‌هایی چون کبر و خودبرتربینی و تحمیل این کبر بر انسان‌، جامعه و حتی در سطح روابط بین‌الملل و جهان است. از منظر قرآن کریم نظام‌های ظالم، طاغوتی و مفسد مصداق نظام‌های استکباری هستند و لذا برخورد میان مستضعف و مستکبر از اساسی‌ترین و پایه‌ای‌ترین مواجهه‌ها و برخوردها از نگاه قران است.

پیروزی حتمی مستضعفین بر مستکبرین، قانونی الهی

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: وظیفه و راهکار قرآنی این است که مستضعفین در مقابل مستکبرین مقاومت کنند و خود را از استضعاف نجات دهند. خداوند نیز در قرآن براین مسئله تأکید دارد که مستضعفین بر مستکبرین پیروز خواهند شد و این اراده تشریعی خداوند است نه اراده تکوینی.

وی تأکید کرد: به عبارتی پروردگار متعال قانونی وضع کرده است و سنتی نهاده است که مستضعف بر مستکبر غلبه کند و وسایل و ابزار این پیروزی را نیز به مستضعفین اعطا کرده است.

تبعات حاکمیت استکبار بر جوامع بشری از نگاه قرآن

آیت‌الله کعبی با اشاره به برخی مصداق‌های مواجهه مستضعف و مستکبر در قرآن کریم گفت: یکی از این مصادیق، مواجهه هابیل و قابیل است که در سطح یک خانواده می‌باشد. قابیل در مقابل هابیل استکبار به خرج داد و منشأ این استکبار هم خودبرتربینی، حسادت و کینه بود و براین مبنا هابیل را کشت و قرآن کریم این مواجهه را نمونه اصلی و منشأ قتل و جنایت و فساد بیان می‌کند تا آنجا که می‌فرماید: «مِنْ أَجْلِ ذَلِکَ کَتَبْنَا عَلَى بَنِی إِسْرَائِیلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا» (از این روى بر فرزندان اسرائیل مقرر داشتیم که هر کس کسى را- جز به قصاص قتل، یا [به کیفر] فسادى در زمین- بکشد، چنان است که گویى همه مردم را کشته باشد. و هر کس کسى را زنده بدارد، چنان است که گویى تمام مردم را زنده داشته است).

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تشریح این آیه شریفه گفت: اگر استکبار در جامعه بشری ریشه بدواند نظام اجتماعی و سیاسی انسان‌ها نیز بر پایه فساد، قتل و جنایت شکل می‌گیرد که در نهایت به نابودی بشریت می‌انجامد. اما اگر یک نظام اجتماعی و سایسی بتواند خود را از بند استکبار نجات دهد صلح و امنیت در جامعه و در مقیاس جهانی محقق خواهد شد.

آیت‌الله کعبی نمونه دیگر استکبار در قرآن کریم را نظام فرعونی دانست و اظهار کرد: از داستان حضرت موسی(ع) و فرعون می‌توان به عنوان مواجهه مستضعف و مستکبر یاد کرد.

وی اضافه کرد: امروز متأسفانه جامعه بشری گرفتار نظام‌های استکباری و در رأس آنها شیطان بزرگ، آمریکا شده است و این نظام استکباری در عرصه جهانی باعث گسترش قتل، جنایت، فساد، ظلم، ناامنی، بی‌نظمی، فحشا و بحران‌های پیچیده در جوامع انسانی شده است. لذا برای تحقق صلح، امنیت، عدالت و غلبه بر بحران‌های گوناگون مبتلابه جامعه بشری مانند بحران بی‌اخلاقی و آسیب‌های اجتماعی باید در عرصه بین‌الملل مقابل نظام استکباری که مصداق کامل آن آمریکا و صهیونیسم جهانی است، ایستاد.

چرا استکبارستیزی از انقلاب اسلامی جداشدنی نیست؟

آیت‌الله کعبی ابراز کرد: امام خمینی(ره) نیز از همان ابتدا برگرفته از آموزه‌های قرآن، ریشه‌ای‌ترین و مبنایی‌ترین برخورد را مواجهه مستضعف و مستکبر دانستند و فرمودند حزب مستضعفین جهانی باید تشکیل شود.

آیت‌الله کعبی درباره نسبت انقلاب اسلامی با این مواجهه دائمی میان مستضعف و مستکبر گفت: ما معتقدیم با ظهور حضرت ولی عصر(عج) حاکمیت مستضعفین در مقیاس جهانی محقق می‌شود. انقلاب اسلامی هم زمینه‌ساز این حاکمیت مستضعفین در عرصه بین‌الملل است لذا نمی‌توان استکبارستیزی را از انقلاب اسلامی جدا کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه استکبارستیزی جزو هویت، ماهیت و ارزش‌های ذاتی انقلاب اسلامی است، گفت: براین اساس است که انقلاب اسلامی در سطح بین‌الملل باید به مبارزه بی‌امان با استکبار جهانی و ظلم و فساد جهانی که نمونه اعلای آن در نظام شیطانی آمریکا و صهیونیسم جهانی متبلور است، ادامه دهد.

وی افزود: براین مبنا مذاکرات، گفت‌و‌گوها و تعهدات با سایر کشورها و حضور در نظام بین‌المللی نباید به گونه‌ای باشد که جوهره انقلاب اسلامی و راهبرد پایه‌ای نظام جمهوری اسلامی را تحت‌الشعاع  قرار دهد. زیرا شعارهای مرگ برآمریکا و مرگ بر اسرائیل ریشه‌ای قرآنی دارد و مبتنی بر عقلانیت انقلابی است.

 
منبع: ایکنا